Slider[Style1]

Style2

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style4

Style5

'Apa Yang Dilalui Abang Zulkifli Adalah Prosedur Biasa'



Assalamualaikum semua. Izinkan saya memberi pandangan untuk menjelaskan apa yang berlaku. Memang kita semua bersimpati dengan abang Zulkifli ini tetapi proses undang-undang itu harus dilalui dahulu oleh abang Zulkifli sebelum keadilan ditegakkan.

Mempertahankan diri dan maruah keluarga sememangnya adalah satu pembelaan bermerit yang dibenarkan di dalam Kanun Keseksaan walaupun ketika mempertahankan diri itu kita menyebabkan kematian orang lain.

Tetapi fakta ini tidak boleh diselesaikan di Facebook. Abang Zulkifli perlu juga menjalani proses tahanan reman, pendakwaan dan perbicaraan sehinggalah Hakim yang membicarakan kes itu kelak memutuskan yang beliau tidak bersalah kerana mempertahankan diri dan keluarga dari rompakan. 

Tempoh masa perbicaraan pula boleh selesai dalam tempoh satu tahun. Disebabkan kes yang dituduh terhadap abang Zulkifli ini adalah kes bunuh, maka peguam yang akan mewakili abang Zulkifli nanti adalah peguam lantikan mahkamah. Ini bermaksud tidak perlu kita nak mengumpul duit untuk mencari peguam untuk membela kerana kerajaan kita memang ada menyediakan peguam percuma jika tertuduh menghadapi kes yang melibatkan hukuman gantung.

Okay, selesai bab abang Zulkifli. Jadi, apa yang akan terjadi pada keluarga beliau sementara beliau melalui proses mahkamah ini?

Maka inilah tanggungjawab warganegara yang prihatin untuk membantu meringankan bebanan keluarganya. Nak kutip derma, kutiplah untuk membantu keluarga abang Zulkifli ini. Tetapi tidak perlulah nak mengkritik sistem kehakiman negara ke apa sebab apa yang dilalui oleh abang Zulkifli ini adalah prosedur biasa.

Memang dia tak salah tetapi sebab membunuh itu tetap satu jenayah maka dia tetap perlu menghadapi Hakim dan melalui proses perbicaraan.

Cuma sebab beliau mempertahankan diri dan keluarga, maka mudahlah peguam yang akan mewakili beliau kelak menimbulkan keraguan yang munasabah atas kes pendakwaan dan seterusnya membebaskan abang Zulkifli. Itu saja yang saya nak cakap sekarang. - Mohd Khairul Bin Abdul Aziz @ Buzze Azam (Peguam). / THEHYPEMEDIA

'Bawa BF Masuk Bilik Sewa Dah Trend Di Bangi'


BANGI - Seorang gadis yang ingin menyewa rumah sewa mendakwa membawa masuk teman lelaki ke dalam rumah menjadi trend yang biasa di Bangi. 

Screenshot yang didedahkan oleh pemilik rumah sewa tersebut mengundang reaksi negatif netizen  di laman Facebook. 

Gadis yang tidak didedahkan identiti itu pada mulanya bertanya sama ada bolehkah dia membawa teman lelakinya ke bilik. Namun, pemiliknya tidak membenarkan dia berbuat demikian. 

Tambahan, gadis itu adalah muslim yang terang-terang bukan mahram. 


"Dah terang lagi bukan mahram, tak boleh tinggal serumah. Timbulnya fitnah dan zina nanti. Kang kena kahwin free haa!" katanya.

"Owh, tadi saya ada tanya rumah lain, boleh saja bawa boyfriend masuk bilik. Benda ini dah trend lah di Bangi," balas gadis itu. 

Bimbang bersuhabat melakukan perkara yang berdosa, pemilik rumah itu terpaksa menolak keinginan gadis itu menyewa rumahnya.

"Tak apalah awak. Saya tak ambil penyewa yang ingin bawa lelaki masuk rumah. Jagalah maruah sebagai perempuan," katanya. - THEHYPEMEDIA

'Haiya, Rokok Haram, Babi Haram Pun Melayu Minum, Apa You Susah?'


Sebagai seorang Hindu, saya sentiasa cuba sedaya upaya memastikan makanan yang disediakan di rumah saya untuk rakan-rakan muslim adalah halal (ya, termasuk peralatan masakan & penyediaan makanan tidak tercemar). Dalam agama saya, adalah berdosa untuk menghidangkan makanan yang tidak halal kepada orang muslim, sama seperti menghidangkan daging kepada golongan bukan pemakan daging haiwan.

Jadi bagi saya, bila fatwa menyatakan bahawa rokok dan vape adalah haram, saya melihat perkara itu sama seperti pengharaman pada dadah, alkohol, daging babi, makanan kotor, daging yang tidak disembelih dan bintang dua alam. 

Apabila muslim merokok atau minum alkohol atau makan babi, saya masih boleh hormat anda sebagai individu yang mempunyai haknya sendiri tetapi saya tidak dapat menghormati anda sebagai seorang muslim.

Setahun yang lalu, saya cuba untuk tapau mee halal untuk rakan muslim di Sungai Long. Saya bertanya pada penjaja terbabit sama ada mee itu tidak mengandungi daging babi, tidak mengandung alkohol dan daging ayam yang digunakan dibeli dari pembekal muslim. 

"Haiya, itu rokok haram dia minum, babi haram sama mah. Apa you susah, Melayu takde kisah punya," kata penjaja Cina tersebut.

Sekarang dengan isu vape, ingatlah bahawa sebagai seorang muslim, anda memberikan contoh kepada yang lain. Golongan bukan muslim yang membaca artikel yang mengatakan vape adalah haram tidak akan menghormati anda bilamana anda menghisap vape. 

Jika anda mahu golongan bukan Islam memastikan makanan yang disediakan kepada anda adalah halal sepenuhnya, tunjukkan kepada bahawa anda benar-benar mementingkan dan menghormati kehalalan pada makanan anda terlebih dahulu. #justmytwocents 

A friend of mine posted this on facebook. Yup, she's a Hindu. - Shafiq Kauzi

Diterjemah untuk siaran di THEHYPEMEDIA

Jerebu: 'Yelaa! Cikgu Je Ada Hidung, Ada Paru-Paru'


Korang kata "Cikgu mengada-ngada"

Cuti banyak pun mengada-ngada lagi. Tapi pernah kau tahu saat anak-anak kau cuti sekolah, cikgu-cikgu itu pergi sekolah macam biasa dan selesaikan segala-gala kerja, report, result anak kau?

Korang kata "Cikgu kerja senang"

Tapi pernah kau tahu cikgu punch card je 7.30 pagi terus langsung tak berhenti. Habis mengajar di blok A, tergesa-gesa pergi ke blok C. Anak kau tunggu saja dalam kelas goyang kaki. Saat kerja-kerja dalam kelas pun tak menang tangan. Kementerian bagi pula kerja-kerja pejabat. Kau pernah tanya?

Kata korang, "Apa susahnya layan budak-budak je pun"

Kau pernah tanya saat kau kerja dalam office berhawa dingin sambil ada masa main Facebook. Cikgu-cikgu itu tengah panas dengan budak-budak buat line padang. Kau ada saat budak-budak kita bergaduh sampai baling-baling kerusi dan koyak-koyak tudung? Berapa tahun kau kerja office, berapa kali kereta kau kena calar? Berapa kali tayar kau kena pancit?

Korang kata, "Sabtu Ahad pun cuti. Mengada-ngada"

Kau datanglah sekolah pada hari Sabtu Ahad dan kau tengok sendiri. Kalau kau kerja Sabtu, claim OT. Kerja Ahad, OT triple. Cikgu Sabtu Ahad? Nothing. Dia bising ke kau dapat OT?

Korang kata "Cikgu balik pukul 2 petang"

Kau hidup zaman bila ni? Kau datanglah jam 6 petang pun kereta mereka masih berada di sekolah dan seperti biasa, itu bukan OT. Kau kerja pejabat, jurutera, doktor. Satu hari kalau bos kau suruh kau masak. Kau rasa kau akan buat? Come'on. Jurutera kot? Tapi kau pergi sekolah, cikgu itulah yang mengajar kau menjadi dewasa dan cikgu yang sama itu juga menjadi budak-budak untuk membuatkan anak-anak kau tergelak. Cikgu yang kaki bangku itulah yang mengusung anak kau serata daerah lawan bola. Cikgu yang mengada-ngada lebih itulah kejap baju kemeja, kejap baju pengakap, kejap baju PJ lambat sekolah. Kau ada tanya perasaan dia?

Hari ini disebabkan jerebu, kau kata cikgu ini hina. Kerana rezeki dia cuti dan kau tak ada. Kenapa hati kau busuk sangat? Saat anak-anak kau ada masalah, dia cari cikgu dia. Dia tak cara kau dan kau masih nak kata cikgu hina? Terima kasih rakyat Malaysian. Seriously thanks! - Datok Harith


Ditulis semula untuk siaran di THEHYPEMEDIA

Vape Terbakar Dalam Pesawat Malindo Air (3 Gambar)


PUTRAJAYA - Bateri rokok elektronik atau vape milik seorang penumpang terbakar secara tiba-tiba di dalam pesawat Malindo Air ketika penerbangan ke KLIA 2 dari Kota Kinabalu.

Dalam kejadian yang berlaku pada jam 6.45 petang semalam, penumpang dan kru pesawat dikejutkan dengan kejadian yang tidak disangkakan itu namun keadaan berjaya di kawal.

Kebakaran kecil itu berlaku semasa pemilik vape itu sedang leka menonton tayangan video di di paparan skrin tempat duduknya. Vape yang diletakkan dalam begnya di atas pehanya tiba-tiba terbakar menyebabkan mangsa mengalami kecederaan ringan di peha dan lengan kiri.



Bagaimanapun, mangsa telah diberikan rawatan segera oleh seorang penumpang (doktor) yang kebetulan menaiki penerbangan yang sama.

Tindakan pantas kru pesawat berjaya mengawal kebakaran dan pesawat Boeing 737-800 itu selamat mendarat di KLIA pada jam 8.44 malam.

Sejurus mendarat di KLIA2, mangsa membuat laporan polis. Sehingga ke saat ini, Malindo Air belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai kejadian itu.

Di media sosial, netizen pula mencadangkan agar vape diharamkan dibawa ke dalam pesawat kerana bimbang dengan keselamatan para penumpang yang lain. - THEHYPEMEDIA

'Kenapa Lelaki Boleh, Kami Tak Boleh Pula?' - Gadis Vape


SHAH ALAM - Wanita yang mempunyai minat terhadap vape dan memuat naik gambar mereka sedang vaping di media sosial seringkali dikecam oleh netizen yang menganggap perbuatan itu tidak molek. Lebih-lebih lagi jika ia melibatkan wanita beragama Islam.

Memetik temubual wartawan The Malaysian Insider dengan beberapa pengguna Vape di Festival Vape Shah Alam di Shah Alam Convention Centre (SACC) semalam, menegaskan menghisap vape bukanlah sesuatu yang salah.

"Perempuan dengan lelaki sama saja. Kalau untuk perempuan tak elok kenapa lelaki elok pula? Kami bukan buat jenayah," kata Natasha Elina, 23, yang kesal tanggapan masyarakat yang tidak adil terhadap mereka.

"Saya dulu hisap shisha dan kini beralih ke vape. Tetapi kalau di tempat yang ada ramai orang tua, kalau boleh janganlah hisap," katanya yang bekerja sebagai pembantu peribadi.

Bagi Farah Hana Syazwani, 21, pula berpendapat, tiada salahnya jika perempuan minat dan menghisap rokok elektronik itu.

"Itu terpulang pada individu. Kalau perempuan bertudung hisap rokok, lagilah nampak teruk. Baik hisap vape," katanya sambil tersenyum. 

Dua gadis yang temui pula mengaku apabila mereka beralih ke rokok elektronik, ia banyak membantu mereka untuk berhenti dari merokok.

"Saya nak berhenti merokok dan saya suka dengan banyak perisa vape. Sehingga sekarang saya hanya hisap vape, tiada lagi melayan rokok tembakau. Lagipun kesan hisap rokok lebih teruk dari vape. Jadi apa masalahnya kan," ujar Tasha, 20, jurujual sambilan di festival tersebut.

"saya tak ketagih vape pun. Saya dah lama menghisap rokok, jadi sekarang baru nak belajar hisap vape. Kalau ada vape, saya kurang hisap rokok," kata Umi Kalsom, 21, pelajar kolej swasta.

Rata-rata wanita yang menghisap vape menyatakan rokok elektronik itu memberikan kepuasan kepada mereka dengan pelbagai perisa selain dari bau yang harum. Dari segi kos pula, mereka berpendapat ia lebih menjimatkan kerana ada model vape yang mampu milik dan kos penyelenggaraannya rendah. - THEHYPEMEDIA


Harga Kad Topup Kembali Pada Caj Asal 1 November Ini


KUALA LUMPUR - Harga kad tambah nilai prabayar telefon akan kembali pada caj asal seperti sebelum perlaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mulai 1 November ini, kata Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM).

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Johari Abdul Ghani berkata, JKDM telah berbincang dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agar pengguna tidak dikenakan bayaran tambahan apabila membeli kad tambah nilai.

Jelasnya, Kerajaan tidak akan berkompromi dengan mana-mana syarikat telekomunikasi yang gagal melaksanakan langkah itu dan bersedia mengambil tindakan tegas jika mereka masih keras kepala.

"Macam mana Telco mahu caj, mereka kena fikirkan cara itu. Apa yang penting, rakyat beli RM10 dapat RM10. Kita mahu JKDM buat susulan dengan SKMM dan buat pengumuman pada 1 November ini," katanya.

Kerajaan tidak dapat menerima alasan dari pihak telco seperti sebelum itu bahawa sistem komputer mereka masih belum bersedia, kerana tempoh yang lama telah diberikan kepada mereka.

"Jika pihak telco masih memberikan alasan yang sama, arahan ini tetap perlu dipatuhi iaitu mengekalkan harga kad tambah nilai seperti asal. Sebab, secara logiknya jika pihak telco belum bersedia, mengapa pengguna pula yang kena menanggung kos tambahan?." jelasnya.

Pada awal Mei yang lalu, telco telah menawarkan dua pilihan yang tidak menguntungkan rakyat iaitu bersetuju menjual kad tambah nilai prabayar pada harga RM10.60 tetapi apabila diaktifkan, pengguna akan menerima nilai RM10. Pilihan kedua pula, pembelian pada harga RM10 dan apabila diaktifkan, pengguna hanya akan menerima 9.45.

Bagaimanapun, netizen enggan menaruh harapan yang tinggi pada kenyataan Johari ini berikutan sudah jemu dipermainkan oleh kerajaan.

"Kejap tarik, kejap serap, kejap pengguna tanggung semula. Sekarang keluar kenyataan harga topup akan dikembalikan pada caj asal. Dah hampir 6 bulan syarikat telco mengaut keuntungan 6% GST dari pengguna, baru sekarang nak ambil tindakan? Sadis!" kata Razman. - THEHYPEMEDIA

'Kemarahan Rakyat Sudah Reda, Mereka Sudah Boleh Terima GST'


ALOR SETAR - "Mereka tidak marah lagi pada kerajaan," demikianlah kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan. 

Lapor Free Malaysia Today (FMT), beliau berkata, Kutipan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) akan dikembalikan kepada rakyat melalui pelbagai program bagi membantu meningkatkan pendapatan rakyat. Ini kerana rakyat mahu melihat hasil GST dikembalikan kepada mereka dalam pelbagai bentuk.

Ahmad Maslan juga menyarankan kerajaan perlu memperbanyakkan program bagi meningkatkan pendapatan rakyat dengan menggunakan hasil kutipan GST itu bagi membuktikan kerajaan mengembalikan hasil cukai itu kepada rakyat. 

"Mereka tidak akan marah lagi kepada kerajaan seperti sebelum ini kerana kerajaan manfaatkan cukai tersebut bagi membantu rakyat meningkatkan pendapatan menerusi pelbagai cara.

"Program seperti e-rezeki yang dilancarkan sebelum ini dapat membantu meningkatkan pendapatan rakyat," katanya. 

Menurut Ahmad Maslan, Najib akan membentangkan hasil kutipan GST kepada rakyat dalam pembentangan Bajet 2016 Jumaat depan. - THEHYPEMEDIA

KKM Sahkan Ubat Sirap Paracetamol Mengandungi Alkohol


PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) malam tadi mengesahkan ubat demam (sirap) kanak-kanak 120 miligram/5 mililiter mengandungi alkohol dan ditarik balik.

Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan Datuk Esah A Rahman berkata, kementerian sudah menetapkan spesifikasi bahawa produk itu tidak mengandungi alkohol dan ketika tawaran dibuat mendapati kandungan alkohol tidak dinyatakan pada label dan sisip bungkusan produk menyebabkan tawaran diberikan kepada syarikat Royce Pharma Sdn Bhd membekalkan produk itu, memetik laporan dari Harian Metro.

Bagaimanapun, siasatan lanjut mendapati produk paracetamol itu mengandungi alkohol tetapi tidak dinyatakan pada label dan sisip bungkusan.

"Kementerian sudah mengarahkan syarikat berkenaan memanggil balik semua produk berkenaan di pasaran dan fasiliti yang terbabit. 

"Bagaimanapun, produk itu berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) serta mematuhi keperluan kualiti, keselamatan dan keberkesanan. Kandungan alkohol pada produk berkenaan berada pada had yang dibenarkan dan tiada isu keselamatan dilaporkan," katanya. 

Sementara itu para ibu bapa yang beragama Islam menyuarakan kebimbangan dan rasa kecewa mereka di media sosial. Mereka mendakwa kenyataan media yang dikeluarkan oleh KKM itu mengelirukan dan sukar difahami sehingga ada yang menunding jari pada KKM. 

"Alkohol, hukum dia apa? Badigol punya statement. Dahlah bagi budak-budak minum, patutlah anak demam tak kebah-kebah mantoi kepala mabok. Haramkan saja ubat lakhanat ini. Kita mati-matilah ingat makan ubat sirap, anak boleh baik. Ini bukan bagi baik, ini nak bagi makin sakit. Jakim mohon siasat! KKM ini sudah jauh tersesat," kata Ah Long. 

Bagaimanapun, tampil beberapa individu menjelaskan kenyataan media yang menggunakan ayat bombastic sehingga menyukarkan orang ramai memahaminya.

"Pihak KKM sudah menetapkan bahawa dalam sirap paracetamol Renol itu tidak patut mengandungi alkohol. Tetapi selepas mendapat tender, syarikat itu sendiri yang buat penambahan alkohol yang berfungsi sebagai pengawet. Alkohol boleh digunakan dalam ubat-ubatan tetapi pada peratusan yang sangat sedikit. 

"Kita tidak patut menyalahkan klinik atau hospital yang memberikan ubat sirap ini. This is probelm of manufacturer, bukan macam medication error. But for parents, memang kena berhati-hati bila bagi ubat pada anak. Kami di bahagian perkhidmatan klinik juga mahu memberikan yang terbaik untuk anda. Tidak semua orang buat kerja cincai," kata Cik Awin. 

"Sebenarnya dalam ilmu perubatan memang ada alkohol digunakan. Contohnya untuk mencuci luka, malah dalam kandungan minyak wangi yang kita guna seharian juga mengandungi alkohol. Selain daripada itu juga, dadah pun ada digunakan dalam perubatan tetapi dalam dos yang dibenarkan. Cuma kita yang tidak sedar dengan itu semua.

"Dalam Islam dibenarkan jika tiada cara lain untuk menyembuhkan penyakit itu melainkan ubat yang mengandungi alkohol dan benda-benda haram yang lain. Tetapi, jika terdapat cara lain yang lbih yakin status halalnya adalah lebih baik gunakan cara itu," kata netizen. - THEHYPEMEDIA


Netizen Mempersenda Payudara Gadis Iklan Petronas


KUALA LUMPUR - Gambar Ummi Khazriena menjadi bualan hangat netizen yang mengkritiknya sengaja menunjukkan asetnya itu kepada golongan lelaki.

Ummi Khazriena, 15, yang pernah muncul bersama Tan Hong Ming dalam iklan Petronas 2008, arahan Allahyarham Yasmin Ahmad itu disindir sengaja menayangkan payudaranya kepada umum, lapor The Malay Mail Online.

“Baik ya semasa kecil, tersembunyi. Besar sudah tidak tersembunyi. Orang nampak, orang tengok. Akan jadi gangguan sek-s kepada laki-laki,” kata Asmar Mie.

Kenyataan itu dibuat susulan gambar mereka berdua dimuat naik oleh pengendali laman Facebook Sukan Star TV dengan caption "Iklan Petronas untuk Hari Kemerdekaan ke-50. Dah besar dah diorang," 


“Perghhhh besarnya. Mahu 34d saiz dia. Maksud aku saiz kasut dia, Sudah, kau orang jangan fikir bukan-bukan,” kata pengguna lain Amer Zach.

Menurut netizen, komen-komen sedemikian dilemparkan kerana ia adalah tindak balas normal dari seorang lelaki yang melihat pada susuk tubuh wanita yang mengiurkan.

"Kalau dia tidak tunjuk, orang pun tak akan tengok. Tetapi dia gatal nak tunjuk, orang pun gatal nak etngok. Perkara ringkas saja," kata Nik Hakim. - THEHYPEMEDIA


'Ikon Belia Tidak Sepatutnya Hisap & Promote Vape'


Surat terbuka kepada Dato Nurul Hidayah Ahmad Hamidi, Ikon Belia. 

Isu e cigarets merupakan antara isu yang hangat di perbincangkan semasa kini. Dari sudut halal haram produk ini dari pandangan ilmuan islam sehingga kepada kesan jangka panjang penggunaan vape ini masih di dalam proses kajian. 

Hasil kesimpulan beberapa kajian terkini ada menyebut penggunaan vape ini adalah "amat tipis" untuk TIDAK membawa apa apa kesan kepada kesihatan untuk jangka masa panjang. Cuba anda bayangkan, cecair nikotin dengan pelbagai bahan kimia tambahan lain, diserap ke paru paru untuk jangka masa panjang, sudah tentu, sedikit atau banyak, ada kesan yang negatif yang akan memberi kesan kepada tubuh badan suatu hari nanti.

Tahukah anda, kesan buruk merokok kepada manusia hanya di temui setelah berpuluh tahun kajian dilakukan. Kajian terkini juga ada membuktikan vape merupakan "pintu masuk" atau permulaan kepada ketagihan barangan terlarang lain seperti ganja,heroin dan syabu terutamanya kepada golongan remaja. Kajian yang menyatakan e cigaret boleh membantu perokok tegar untuk berhenti merokok merupakan kajian yang telah biayai oleh syarikat tembakau antarabangsa. Cuba fikir fikirkan, mengapa mereka mahu membiayai kajian sedemikian? 

Menurut perangkaan, 1.4% wanita dewasa di Malaysia merupakan perokok berbanding 38% di kalangan lelaki. Jika dahulu, wanita, khususnya wanita melayu amat berselindung dan berhati hati untuk menunjukkan sebagai imej "perokok". Tetapi dengan peningkatan populariti Vape sebagai satu trend terkini dan "cool", kemungkinan lebih lebih ramai wanita akan terjebak dengan aktiviti tidak sihat tersebut. Kini bukan sahaja wanita, malah kanak kanak turut terdedah untuk mencuba dan seterusnya terus di belenggu oleh bahana perangkap Nikotin yang mempunyai fungsi dan kesan ketagihan yang sama seperti dadah yang lain.

Kementerian kesihatan dan pelbagai agensi lain berusaha untuk mengurangkan bilangan perokok di Malaysia dengan mengadakan pelbagai kempen kesedaran seperti kempen "Tak Nak", mewujudkan kawasan zon bebas asap rokok untuk melindungi mangsa asap rokok pasif dan menawarkan rawatan untuk berhenti merokok di klinik berhenti merokok di Semua fasiliti kesihatan di Malaysia. Kini, dengan kehadiran "Vape/ e cigaret ", seluruh warga KKM sewajarnya bersedia, mempersiapkan diri dengan ilmu untuk menjawab pelbagai persoalan dan hujah hujah lantang "vaper" yang bagaikan menegakkan benang yang basah.


Saya menghormati hak kebebasan Dato untuk mengekspresikan pendapat, berkongsi ideologi dan memaparkan gaya hidup di media sosial yang merupakan satu ruang perkongsian terbuka untuk semua masyarakat.

Di atas tanggungjawab sosial yang Dato miliki sebagai "Ikon Belia" saya menyarankan agar Dato dapat menghentikan tabiat pengambilan nikotin menggunakan peralatan elektronik yang digelar " Genius Machine" tersebut serta menghentikan advokasi penggunaan Vape sebagai salah satu gaya hidup yang cool .

Sebagai ikon belia, tindak tanduk Dato mampu memberi impak kepada masyarakat khususnya golongan belia. Sewajarnya, posisi tersebut dimanfaatkan sebaik mungkkn untuk mempromosikan cara hidup sihat. 

Salam sihat tanpa asap rokok. - Firdaavinci Azmi

'Nak, Tolong Ambil RM400 Dalam Akaun Bank Pakcik'


Baru saja sebentar tadi aku jalan nak beli barang, aku terserempak dengan pakcik ini. Aku ingatkan dia nak jual tisu, jadi aku terus turun dari kaki lima sambil tangan dah seluk dalam beg nak cari duit.

Bila sampai saja ke tempat dia, dia keluarkan kad bank dan nombor pin bagi, nak minta tolong aku keluarkan duit.

Ya Allah! Dari tadi dia tunggu-tunggu tengah panas rupanya menunggu orang untuk membantu dia rupanya.

Aku tanya berapa jumlah wang yang pakcik ini nak keluarkan. Dengan pelat-pelat cakap yang aku tak faham dan jari menunjukkan angka empat, aku tanya, "RM400 ke pakcik?". 

Dia mengangguk-angguk. 

Aku terus ambil kad dan terus ke bank terdekat. Dalam hati terdetik, kalau tak ada duit dalam bank pakcik ini, di tangan aku ada dalam RM200. Mungkin aku boleh bagi RM100 pada dia. 

Bila aku semak baki akaun bank dia, rupa-rupanya hanya berbaki RM450 sahaja. Jadi, betullah dia memang nak suruh aku keluarkan RM400. 

Semasa aku serahkan wang itu kepada dia, terdengar dia cakap "Terima kasih,". Aku angguk faham dan kawan aku di sebelah menangis-nangis kesedihan.

Mana anak pakcik ini? Kenapa biarkan dia datang ambil duit di bank tak berteman? Kalau orang lain yang dia minta tolong, aku tak tahulah selamat ke tidak kad bank dia dan nombor pin serta duit dalam akaun bank itu.


Anak-anak, pimpinlah ayah datang ke bank. Jangan sampai ada perkara-perkara yang tidak diingini berlaku kepada ayah awak. Kasihan dia tengah-tengah panas terik ini datang seorang diri.

Nak menangis mengigil aku tengok pakcik ini tadi sebab dia kurang upaya dan dia menunggu secara rawak sesiapa saja yang ada untuk membantu dia. 

Aku yang kaki OKU sementara ini pun terkedek-kedek nak naik turun kaki lima rasa penat dan lelah. Apatah lagi pakcik ini yang hakikatnya tak boleh bangun langsung dari kerusi roda elektrik itu.

Aku cuma boleh berdoa semoga pakcik ini selamat sampai ke rumah. Amin.

Miss Jiha Yhy, please lap air mata awak itu, ramai orang pandang pada kita. Nanti ada yang tersalah tafsir cakap diriku menderamu. - NOR FITRI EMA

Ditulis semula untuk siaran di THEHYPEMEDIA.COM

10 Tabiat Biadab Orang Malaysia


1. Memandu secara melulu & membahaya seperti menukar lorong tanpa memberi lampu isyarat kanan/kiri dan membunyikan hon dengan sewenang-wenangnya hanya kerana ini cepat sampai ke destinasi.

2. Tidak mematuhi papan tanda - Makan di dalam LRT, merokok di kawasan larangan merokok, membuang sampah di merata-rata, serta meletakkkan kereta di zon larangan letak kereta.

3. Merampas tempat letak kereta yang telah ditunggu oleh pemandu kereta yang lain dan parkir di tempat khas untuk golongan OKU.

4. Tidak memberikan tempat duduk kepada mereka yang lebih memerlukan seperti wanita mengandung dan orang tua dalam pengangkutan awam.

5. Tidak membenarkan atau memberi laluan keluar kepada penumpang pengangkutan awam sebelum masuk.

6. Bercakap dengan suara yang kuat di telefon bimbit di tempat awam seperti di pawagam.

7. Tidak menahan pintu terbuka atau pintu lif untuk orang yang masuk selepas mereka.

8. Tidak mengucapkan 'Terima Kasih' apabila seseorang melakukan sesuatu yang baik untuk anda. 

9. Tabiat buruk seperti meninggalkan troli pasaraya di tempat letak kereta, mencangkung di tandas duduk / mengotorkan tandas awam.

10. Kerap lewat

Nota Kaki: AirAsia selalu lewat.. camne tu? Hehe!

Top