Slider[Style1]

Style2

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style4

Style5


Korang kata "Cikgu mengada-ngada"

Cuti banyak pun mengada-ngada lagi. Tapi pernah kau tahu saat anak-anak kau cuti sekolah, cikgu-cikgu itu pergi sekolah macam biasa dan selesaikan segala-gala kerja, report, result anak kau?

Korang kata "Cikgu kerja senang"

Tapi pernah kau tahu cikgu punch card je 7.30 pagi terus langsung tak berhenti. Habis mengajar di blok A, tergesa-gesa pergi ke blok C. Anak kau tunggu saja dalam kelas goyang kaki. Saat kerja-kerja dalam kelas pun tak menang tangan. Kementerian bagi pula kerja-kerja pejabat. Kau pernah tanya?

Kata korang, "Apa susahnya layan budak-budak je pun"

Kau pernah tanya saat kau kerja dalam office berhawa dingin sambil ada masa main Facebook. Cikgu-cikgu itu tengah panas dengan budak-budak buat line padang. Kau ada saat budak-budak kita bergaduh sampai baling-baling kerusi dan koyak-koyak tudung? Berapa tahun kau kerja office, berapa kali kereta kau kena calar? Berapa kali tayar kau kena pancit?

Korang kata, "Sabtu Ahad pun cuti. Mengada-ngada"

Kau datanglah sekolah pada hari Sabtu Ahad dan kau tengok sendiri. Kalau kau kerja Sabtu, claim OT. Kerja Ahad, OT triple. Cikgu Sabtu Ahad? Nothing. Dia bising ke kau dapat OT?

Korang kata "Cikgu balik pukul 2 petang"

Kau hidup zaman bila ni? Kau datanglah jam 6 petang pun kereta mereka masih berada di sekolah dan seperti biasa, itu bukan OT. Kau kerja pejabat, jurutera, doktor. Satu hari kalau bos kau suruh kau masak. Kau rasa kau akan buat? Come'on. Jurutera kot? Tapi kau pergi sekolah, cikgu itulah yang mengajar kau menjadi dewasa dan cikgu yang sama itu juga menjadi budak-budak untuk membuatkan anak-anak kau tergelak. Cikgu yang kaki bangku itulah yang mengusung anak kau serata daerah lawan bola. Cikgu yang mengada-ngada lebih itulah kejap baju kemeja, kejap baju pengakap, kejap baju PJ lambat sekolah. Kau ada tanya perasaan dia?

Hari ini disebabkan jerebu, kau kata cikgu ini hina. Kerana rezeki dia cuti dan kau tak ada. Kenapa hati kau busuk sangat? Saat anak-anak kau ada masalah, dia cari cikgu dia. Dia tak cara kau dan kau masih nak kata cikgu hina? Terima kasih rakyat Malaysian. Seriously thanks! - Datok Harith


Ditulis semula untuk siaran di THEHYPEMEDIA

About Kerja Kosong

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Top